Sådan kan du tage din organiske online markedsføring til det næste niveau
Hvis du ejer en webshop, en blog eller et andet online medie, overvejer du måske, hvornår du kan tage din online markedsføring til det næste niveau, så du kan få mere trafik til din hjemmeside. Der er primært to løsninger: Betalt trafik og organisk trafik.
Herunder kan du læse mere om online markedsføring og nærmere bestemt den organiske trafik, der kan komme til din hjemmeside gennem SEO.
On page optimeringer
Hvis du gerne vil rangere højere på Google og derved have flere besøgende til din hjemmeside, kan du starte med at kigge på, hvad du rent faktisk har på din hjemmeside. Først og fremmest handler det om sidens indhold. Her bør du overveje, om dette er i en tilstrækkelig kvalitet til at være gavnende for læseren. Du bør også tænke over, om siden har for tyndt indhold, og om du kan bruge tid på at optimere dit nuværende indhold, inden du udgiver nyt indhold.
On page optimeringer handler også i høj grad om din interne linkstruktur. En optimalt intern linkstruktur kendetegnes ved, at linkstrukturen understøtter en god brugeroplevelse og giver Google et indblik i, hvilke sider der relaterer sig til hinanden. Herudover kan den interne linkstruktur bruges til at fortælle Google, hvilke sider der er de vigtigste.
Off page optimeringer
Off page optimeringer handler primært om én ting – links. Hvis du gerne vil have din hjemmeside til at rangere højere i Google, er det nødvendigt, at du finder nogle gode links til siden. Men hvad er gode links så?
Da linkbuilding som manipulation med Googles søgeresultater falder uden for retningslinjerne, kan du desværre ikke bare kigge på, hvad Google mener, er et godt link.
Der er dog bred enighed om flere ting, hvad angår linkbuilding. For det første bør du prioritere links, der har en tematisk relevans til dit tema. Det vil sige, at relaterede hjemmesider giver bedre links. For det andet er der en bred enighed om, at links fra stærke medier kan være mere effektive.
Tekniske optimeringer
Der findes mange tekniske optimeringer, der kan gøre din hjemmeside mere SEO-venlig. En af de vigtigste tekniske optimeringer handler om din hjemmesides hastighed. Langsomme hjemmesider er svære at få til at rangere. Samtidig vil en langsom hjemmeside også have en negativ effekt på det sidste punkt på listen – Core Web Vitals.
Core Web Vitals
Core Web Vitals er et udtryk for den brugeroplevelse, din hjemmesider giver til de besøgende. Google har for nyligt afsløret, at disse vil have en større effekt på dine rangeringer i fremtiden. Men hvordan optimeringer du Core Web Vitals?
Du bør kigge på disse ting:
- Load speed (largest contentful paint) – hastigheden hvorpå det vigtigste indhold på siden bliver indlæst
- Interaktivitet (first input delay) – Hvor lang tid det tager, før brugeren kan interagere med siden
- Visuel stabilitet (cumulative layouts shift) – hvor stabilt hjemmesidens layout er
Du kan læse mere om Core Web Vitals hos Google selv, eller du kan finde grundige optimeringsguides på både dansk og engelsk.